dinsdag 8 november 2016

van gezellig tot kaal


t begon laat met de paddenstoelen/zwammen, maar ze halen hun schade in
als je goed kijkt zie je ze her en der staan pronken


de inktzwammen zijn goed in trek


Er zijn meer dan 100 verschillende soorten inktzwammen:
glimmerinktzwam, geschubde inktzwam, kale inktzwam, spechtinktzwam, gezellige donsinktzwam,
grote en valse viltinktzwammen, zaagvlakinktzwam, zwerminktzwam, enz enz


Het meest typerende van deze plaatjeszwammen is
dat hun hoeden tegen het einde van hun 'bloei' veranderen in zwarte vloeibare inkt.







29 opmerkingen:

  1. het was lang wachten, maar nu lijken er meer dan ooit An...

    je bent hier wel flink door de knieën gegaan, en dat leverde knappe foto's op

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeder Natuur gaat haar eigen gang en heeft geen precisie klok.
    Ook al denken we er komt niets meer, altijd komt er nog wat en soms veel meer en mooier dan verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wahw..., verrassend mooi, Antje !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige reeks. Ik ga vooral voor nr. 1

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo is de ene inktzwam dus niet de andere.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig is dat hè.. vooral die geschubde inktzwammen poppen ineens op, midden in een grasveldje of zo (misschien wel omdat er een hondendrol lag? haha).. ik zag er vandaag op wandel ook diverse! Het zijn en blijven toch wonderlijke dingen hè.. paddenstoelen! Maar jij hebt ze er wondermooi op staan! :-)
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. An,het blijven echte blikvangers
    de een nog mooier dan de ander
    ook jou beelden
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder dus,deze inktzwammen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jee, jij hebt de namen van de verschillende inktzwammen opgezocht. Ik wist niet dat er zo veel waren. Mooie plaatjes An. grtjs ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. pracgtig an, die spechtinktzwam is wel super hé, die wil ik ook nog weleens tegenkomen,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi An.

    Mooie foto's An van deze paddenstoelen/zwammen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie vondsten , het is inderdaad genieten al hebben we er lang op moeten wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een hele mooie serie van de paddenstoelen An.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De één na laatste foto is prachtig, net zwarte paddestoel met witte stippen.
    Hele mooie serie weer

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zulke mooie paddenstoelen, Fotorantje. Jij vindt die allemaal. Voor mij verstoppen ze zich altijd. Ofwel kijk ik niet goed genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Anneke,
    dat klopt dat het dit jaar heel laat begon emt de paddenstoelen, maar.....
    Ik heb er werkelijk ongelooflijk veel gezien de afgelopen tijd!
    Jou specht inktzwammen van foto 4 vind ik echt jaloersmakend!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Pilze sind in Form und Standpunktimmer einzigartig. Du hast sie sehr gut fotografiert, wenn nur nicht die komische Haltung beim Fotografieren wäre..;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi hè? Dat heeft Moeder Natuur prachtig geregeld. Paddenstoelen: ik word er altijd stil en bescheiden van. Dat er in één nacht - floepens - ineens zo'n "ding" staat. Compleet met plaatjes en al. Een mysterie. Ik kan me goed voorstellen dat men vroeger dacht dat ze kwaadaardig of door heksen gemaakt waren. Schitterende foto's!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi
    je voorlaatste foto is super

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Werkelijk een schitterende reeks, An!!
    Heel mooi hoe je ze vast hebt gelegd...
    Lieve geniet-groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  21. An je foto,s zijn super!!
    als je aan de wandel bent,ken je de meesten paddestoelen bij naam
    of ga je dat later op zoeken.
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sommige ken ik direct van naam maar de meeste moet ik opzoeken
      en die die ik denk te kennen zoek ik toch nog even op voor de zekerheid :-)

      Verwijderen
  22. Je hebt hier echte juweeltjes vereeuwigd zie ik.
    Wat ik me nu afvraag... Zou je geen paddenstoelen foto's met je creatieve miniatuur mensjes gemaakt hebben ?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. meer dan 100 verschillende soorten.
    Ik zou dat nooit allemaal kunnen bijhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ben het helemaal eens met alle reacties. Het zijn prachtige foto's en ja er zijn veel verschillende soorten maar mij gaat het om de mooie gezichten die ik mag ontvangen voor mijn lens. Heb op mijn youtube kanaal ook verschillende gezet die ik mocht ontmoeten.Elk jaar geeft de herfst andere gezichten en dat maakt dit seizoen zo uniek. Graag ontmoet deze mooie serie op je site.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja ze waren laat dit jaar, maar ze hebben de herfstperiode in elk geval niet voorbij laten gaan!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!